SADJE- PREPOVEDANA HRANA?

Objavljeno dne 20.04.2017
Kategorije: Članki , Recepti , Zdrava prehrana

jagode-sadje-zdravo

Nikoli si nisem mislila, da bo prišel dan, ko se bodo ljudje bali uživanja sadja in ne govorim o jagodah okuženih s hepatitisom A!!! Govorim o tem, da ljudje mislijo, da je sadje nezdravo, da povzroča naraščanje telesne teže, diabetes in obremeni jetra. Sadje, ki je pravi čudež narave, polno vitaminov, mineralov, vlaknin, antioksidantov, fitokemikalij in vse te prispevajo k zdravju in dobremu počutje. Danes pa se ga meče v kategorijo »sladkorjev, ki se jih je potrebno izogibati«, skupaj s sladkanimi pijačami, sladkarijami in procesirano hrano polno sladkorja. To me tako zelo razočara.

 

Danes imamo ogromno študij, ki podpirajo pozitivne zdravstvene učinke sadja od zmanjšanega tveganja za sladkorno bolezen do boljšega kardiovaskularnega zdravja. Zadnje čase dobiva sadje negativne kritike predvsem zaradi vsebnosti fruktoze. Fruktoza je naravno prisoten sladkor v sadju in sodi med enostavne sladkorje tako kot glukoza in galaktoza. Presnova fruktoze se razlikuje od presnove glukoze, ko le to ( fruktozo) zaužijemo, gre v jetra in se tam presnavlja. Telo nima biološke potrebe po fruktozi, medtem ,ko je glukoza nujno potrebna za življenje, hitro prehaja v krvni obtok in vse celice telesa jo uporabljajo za energijo. Zadnje študije so pokazale, da uživanje večjih količin fruktoze poškoduje jetra, poveča izločanje slabih maščob in lahko vodi v insulinsko rezistenco. Raziskave še vedno potekajo, pa vendar je fruktoza problem le , če uživamo tipično zahodnjaško prehrano s preveč kalorijami in preveč dodane fruktoze in sladkorjev iz visoko procesirane hrane na splošno.

 

Sladkor, ki je dodan hrani, je ponavadi v obliki sukroze oziroma belega namiznega sladkorja, ki ga sestavljata 50% glukoza in 50% fruktoza. V ZDA se veliko uporablja tudi visoko fruktozni koruzni sirup, ki je sestavljen iz 55% fruktoze in 45% glukoze in ta ni dosti drugačen od sukroze. Velik vnos dodane fruktoze in sladkorjev je zelo škodljiv za zdravje, vendar pa to ne velja za sadje in fruktozo iz sadja. Sadje namreč vsebuje zelo malo fruktoze in ostalih sladkorjev, kot je glukoza v primerjavi s predelano hrano z z dodanimi sladkorji. Večina fruktoze in sladkorjev v prehrani ljudi ne prihaja iz svežega sadja temveč iz zelo procesirane hrane in pijač. Bilo bi praktično nemogoče zaužiti preveč fruktoze iz sadja in s tem poškodavati jetra in ogroziti zdravje. Če vas skrbi fruktoza, se izogibajte procesirani hrani in dodanim sladkorjem.

 

Sadje je torej idealna izbira, to pa žal ne velja za sadne sokove,. Mala steklenička soka lahko vsebuje po 5 sadežev in jo zaužijemo v nekaj minutah in ko taka količina sladkorja vstopa v telo, jo organizem težko predela. Študije so namreč pokazale, da uživanje preveč sadnih sokov lahko ogrozi naše zdravje.  V eni so udeleženci,  ki so pojedli 2 sadeža na dan, zmanjšali tveganje za diabetes tip 2, medtem, ko so udeleženci, ki so popili enega do več porcij sadnega soka, to tveganje povečali.

 

Lahko zaužijemo preveč sadja? Vsake stvari lahko zaužijemo preveč. Naprimer nekdo, ki uživa ogromne količine sadja in zato lahko zanemarja tudi druge potrebne skupine živil! Zaradi tega lahko zaužijemo premalo beljakovin, premalo dobrih maščob, premalo železa, kalcija, premalo drugih zdravih živil kot so zelenjava, polnovredna žita, stročnice! V takem primeru je tudi smiselno zmanjšati vnos sadja in vključiti druga zdrava živila. Drugi primer so ljudje s fruktozno intoleranco, v tem primeru ni potrebno izključiti vsega sadja, potrebno je izbirati pravo sadje v pravi količini. Potem so še ljudje s zelo prekomerno težo, ki pa ni rezultat preveč sadja, temveč preveč zaužitih kalorij. 

Če potegnemo črto, zelo malo je situacij v katerih zmanjšanje sadja privede do boljšega zdravja.

 

Za večino ljudi je smiselno in zdravo vključevati v prehrano čimveč zdravega sadja, zelenjave in polnovredne nepredelane hrane, izogibati pa se je potrebno predelani hrani polni sladkorja in slabih maščob. Ne bojte se banane in ne izogibajte se kiwiju, ananasu....sadje je supeživilo, polno vitaminov, mineralov, vlaknin, antioksidantov in fitohranil in uživajmo ga vsak dan!

 

Pa še en recept za smoothie:

1 banano, 1 skodelico jagod ali malin, 1dcl sojinega ali kakšega drugega rastlinskega mleka, 2 dcl vode, 3 merice Veggie Style proteinov jagoda, žlica lanenih semen ali chie zmiksamo in dobimo polnovreden obrok, ki vsebiuje Oh iz sadja, beljakovine  in dobre maščobe iz semen!

 

Vir: https://thedietitianspantry.com/2016/03/19/fruit-the-forbidden-food/

 

Sorodne novice:

Delite med prijatelji: