HRANA, KI ZMANJŠA TVEGANJE ZA NASTANEK RAKA DOJKE

Objavljeno dne 08.10.2018
Kategorije: Članki , Zdrava prehrana

Mesec oktober je svetovni mesec ozaveščanja o raku dojk, ki je najpogostejša oblika raka pri ženskah. Prehrana igra pomembno vlogo pri zmanjševanju tveganja za nastanek te bolezni. Ravno zato smo pri Kupujem zdravo namenili  članek živilom, ki zmanjšujejo tveganje za  nastanek raka dojke in za številne druge vrste raka. Povzeli smo priporočila dr. Kristi Funk, ki je kirurginja za prsi in skupaj z možem ustanoviteljica Pink Lotus centra za prsi in je že tisočim obolelim ženskam pomagala pri zdravljenju te bolezni.

 Pa si poglejmo, katera so ta živila:

 brokoli.jpg

 

KRIŽNICE IN ZELENOLISTNA ZELENJAVA

To so brokoli, cvetača, zelje, brstični ohrovt, repa, redkev, vodna kreša, kodrolistni ohrovt, rukola, bok choy, blitva.....  ta živila vsebujejo izotiocianate, ki so zaslužni za zmanjšano tveganje za raka prsi.  Najbolj učinkovit med njimi  pri uničevanju rakavih celic je sulforafan, ki ga najdemo v brokoliju in cvetači, ki ju jejte rahlo kuhana na pari in dobro prežvečite za najboljši izkoristek. Kalčki brokolija vsebujejo 100 krat več sulforafana kot sam brokoli. Zelenje je tudi vir indol3-karbinolov, ki odstranjujejo presežke estrogena iz telesa.

 

 

JEJTE HRANO BOGATO Z VLAKNINAMI

 

Vaš jedilnik naj bo bogat s ponovrednimi žiti, stročnicami in zelenjavo. Z estrogenom se hrani 80% vseh rakavih celic in s pravilno prehrano ga lahko zmanjšamo, vlaknine pripomorejo k temu, saj naše vežejo presežke estrogena in toksinov in jih odstranjujejo iz telesa. Izboljšajo pa tudi inzulinsko občutljivost,. Vsa ta živila so tudi zakladnica vitaminov, mineralov in antiooksidantov.

Uživajte vsaj 30 g vlaknin, da si zmanjšate tveganje za raka dojke za 50%.

Kako teh 30 g izgleda v praksi?  To naj bodo 3 porcije hrane bogate z vlakninami.

Primeri:

- skodelica kuhane leče, črnega fižola vsebuje 15 g vlaknin

- en avokado 13,5 g vlaknin

- srednja artičoka 10,3 g vlaknin

- skodelica malin 8 g vlaknin

- srednje velika hruška 5,5 g vlaknin

- skodelica brokolija 5 g vlaknin

- skodelica polnozrnatih špagetov 6,3 g vlaknin

Večina ljudi poje premalo vlaknin.

 

 jagodicevje

JAGODIČEVJE

 

Jagode, borovnice, maline, robide so pravo bogastvo antioksidantov in fitohranil, uničujejo rakave celice, zato naj bodo zelo pogosto na vašem jedilniku. Dodajajte jih v kosmiče, smutije, solate ali jih pojejte kar same. Zelo priporočljivo je uživanje amle v prahu, ki ima 124 krat večjo antioksidantsko moč kot borovnica in se bori proti  škodljivim učinkom prostih radikalov.

 

 

JABOLKA

 

Jabolka so bogata z vlakninami in antioksidanti. To so predvsem flavonoidi in katehini, v rdečih jabolkih pa najdemo tudi antocianine. Tisti, ki uživajo jabolka vsak dan imajo 24% manj možnosti za nastanek raka prsi. Ekstrakt jabolčnih lupin je  imel 10 x večjo moč pri uničevanju rakavih celic v laboratoriju kot sama sredica jabolka. Jabolka jejte cela ali zmiksana in ne v obliki soka.

 jabolka.jpg

PARADIŽNIK

 

Likopen spada med karotenoide in daje paradižniku rdečo barvo. Najbolj je koncentriran prav v koži paradižnika. Je zelo močan antioksidant, ki deluje protivnetno in ščiti pred srčnimi boleznimi in številnimi oblikami raka.  Za razliko od drugih živil, se biorazpoložljivot likopena s kuhanjem poveča do 300 krat. Če pa dodate še malo olivnega olja, bo absorbcija še boljša.

 

GOBE

Gobe tehnično ne spadajo med zelenjavo, sadje in tudi ne med rastline, temveč med glive in so zelo zdrave in hranilne. Pogosto uživanje gob je povezano z zmanjševanjem možnosti obolenja za rakom na dojki. Gobe imajo široko vrsto koristnih lastnosti. Študije na različnih vrstah gob, so pokazale protivnetne učinke, da izboljšajo delovanje imunskih celic, preprečujejo poškodbe DNK, upočasnijo rast  rakavih celic, in zavirajo angiogenezo.

Medicinske gobe kot so reishi, maitake, shitake se v Aziji uporabljajo za zdravljenje različnih oblik raka.

 

ČESEN,  ČEBULA,  POR, DROBNJAK, ŠALOTKA

Čebula je član  družine zelenjave allium za katero je znano, da preprečuje kardiovaskularne bolezni in ščiti imunski sistem. Obenem nas ščiti pred sladkorno boleznijo in rakavimi obolenji. Ta zelenjava zavira rast rakavih celic z razstrupljanjem rakotvornih snovi in zaustavlja razvoj raka. Spojine ki so zaslužne za vse te učinkovine, se sprostijo ob sekljanju, drobljenju ali prežvečevanju. Čebula vsebuje tudi visoke koncentracije flavonoidov, antioksidantov, ki imajo protivnetni učinek in lahko prispevajo k preprečevanju raka. Poleg česna in rumene čebule poskusi še por, drobnjak in šalotko.

 CESEN GOBE.JPG

 

KURKUMA IN OSTALE ZAČIMBE

 

Je lahko kurkumin razlog, da je pojavnost raka dojke v Indiji petkrat manjša kot v zahodnem svetu? Kurkumin znižuje estrogen, uničuje rakave celice, zmanjšuje vnetja v telesu in zavira proste radikale.  Piperin, ki ga najdemo v poru še dodatno poveča absorbcijo kurkumina. Zmešajte četrt žličke kurkume in četrt žličke črnega popra in dodajte žličko maščobe npr. zmleta lanena semena za idealno absorbcijo. To lahko potem dodajate v jedi, posipate po solatah, v smutije ali spijete z malo vode. Lahko si kupite tudi pripravljeno mešanico za  “kurkumin latte”, ki si ga pripravite z rastlinskim mlekom, najbolje sojinim.

Začimbe torej ne prispevajo samo k okusu in barvi hrane, pač pa zmanjšujejo vnetja, tvorbo prostih radikalov, preprečujejo nastajanje rakavih celic, srčne bolezni. Zato vam priporočamo še uporabo nageljnovih žbic, ingverja, paprike, kumina, cimeta ( uporabljajte cejlonskega), žajblja, rožmarina, origana, timijana…

 

 ZACIMBE.JPG

MORSKE ALGE

 

Tudi morske alge odstranjujejo presežke estrogena iz telesa, saj povečujejo izločanje urina in spremenijo črevesne bakterije. Najbolj pogosto se upotrabljajo nori alge, wakame, arame, mekabu, kombu, dulse, irish moss in spirulina. Dodajate jih lahko v solate, smutije ali naredite zvitke iz nori alg.

 

KAKAV

 

Kakav je bogat z minerali (z železom, magnezijem, kalcijem, fosforjem, bakrom in manganom), v njem pa najdemo tudi selen, kalij in cink. Ima vrsto zdravilnih lastnosti, saj telo oskrbuje z ogljikovimi hidrati, proteini in vlakninami, vsebnost holesterola pa je tako rekoč zanemarljiva.

Je izjemno dobrodošla sestavina v naši prehrani, saj je bogat s flavonoidi, ki imajo antioksidativne lastnosti in zato pomaga ščititi naše celice pred poškodbami. Obenem znižuje krvni tlak in izboljšuje elastičnost krvnih žil. Zaradi visoke vsebnosti flavonoidov pa ne vpliva pozitivno le na srčno-žilni sistem, ampak tudi na naše možgane – med drugim na učenje in spomin.

Kakav učinkuje hipoglikemično in hipoholesterolemično in s tem pozitivno vpliva na raven holesterola in glukoze v krvi. Zavira rast rakotvornih celic, ne da bi s tem kakorkoli vplival na rast zdravih celic. Kakavovi izvlečki so zaradi mnogih terapevtskih lastnosti že dolgo pomembna sestavina v medicinskih izdelkih, saj denimo pomagajo pri celjenju ran in preprečujejo razvoj raznih infekcij v telesu.

 KAKAO.JPG

JEJTE  VEČ SOJE

sojaVčasih so zdravniki rakavim pacientom odsvetovali uživanje soje, vključno z dr. Funkovo, danes pa že nekaj časa vemo, da soja deluje varovalno pri hormonsko odvisnih rakih kot so rak dojke in rak prostate, saj fitoestrogeni v soji blokirajo slab estrogen, zato vključite v vašo prehrano izdelke iz soje kot so tempeh, tofu, edamame in sojino mleko. Procesirani izdelki iz soje imajo nekoliko slabšo hranilno vrednost, so pa odlična zamenjava za meso in mlečne izdelke. Sojino mleko naj bo narejeno iz sojinih zrn in ne iz izolata.

Soja ne povečuje tveganja za raka dojke, pač pa zmanjša pojavnost le-ga, njegovo ponovitev in smrtnost zaradi raka dojke v popolnoma vseh študijah od leta 2009 naprej.

Uživajte bio izdelke in soje! GMO soja pri nas uporablja samo za krmo živine.

Pripravila Marijana Hlebš Radžo, prehranska svetovalka AFP

Sorodne novice:

Delite med prijatelji: